Serie B-wust bereid je voor op wat komen gaat

Middels een financiering uit 2011 van Pink Ribbon, maakt de Borstkankervereniging Nederland (BVN) de serie B-Bewust.

Dit wordt dé reeks voorlichtingsmaterialen voor mensen met (verdenking op) borstkanker of erfelijke belasting. Het bereidt je voor op wat komen gaat; op de gesprekken met je zorgverleners en op de behandelingen. Dit kan je helpen om de informatie te krijgen die je nodig hebt bij het maken van keuzes.
De serie wordt goed herkenbaar en kun je vinden op www.b-bewust.nl en op www.borstkanker.nl en www.brca.nl.

B-Bewust baseert zich mede op landelijk vastgestelde kwaliteitsdocumenten. Hiervan komen voor patiënten leesbare versies, ‘kwaliteitswijzers’. De twee kwaliteitswijzers over borstkanker en erfelijke belasting worden aangevuld met checklisten en voorlichtingsfilmpjes over twaalf relevante thema’s. Via een wiki-functie kunnen gebruikers eigen ervaring toevoegen of feedback geven. Serie B-Bewust bestaat dus uit meerdere producten die bij elkaar horen en allemaal te vinden zijn op de website:

  • Checklists: praktische vragenlijsten waaruit je de vragen kunt selecteren die voor jou op dat moment belangrijk zijn. Eind 2014 zijn er checklists beschikbaar van 12 verschillende thema’s, zoals Borstreconstructie, Diagnose en behandeling, Uitgezaaide borstkanker, Mogelijke effecten van borstkanker, etc. De checklists zijn in printversie op te vragen bij BVN en digitaal beschikbaar op website waar je je eigen checklist kunt maken en bijhouden met de vragen waarop je antwoord wilt (dit kan ook op je mobiele telefoon).
  • Kwaliteitswijzers Borstkanker en Erfelijkheid: patiënteninformatie over onderzoek, behandeling, gevolgen, erfelijke belasting of niet meer beter worden. Gebaseerd op kwaliteitsdocumenten als de zorgstandaard erfelijke en familiaire borst- en eierstokkanker (2012) en de richtlijn Mammacarcinoom (2012).
  • Korte voorlichtingsfilmpjes: aandachtgenererende filmpjes waarin de thematiek (de thema's waar ook checklists voor zijn ontwikkeld) en praktische informatie worden verspreid om het bereik onder de doelgroep te vergroten.
  • Feedback-functie: de producten van Serie B-Bewust krijgen op de website een digitale feedback functie (CloseAlert) waardoor ‘gebruikers’ kunnen aangeven wat ze ervan vinden.