Kick-off borstkankermaand met illuminatie huis burgemeester Amsterdam

Gisteravond is de borstkankerrmaand in Nederland ingeluid middels het in het roze uitlichten van de ambtswoning van de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan. Dit als onderdeel van het wereldwijde Global Landmarks Illumination Initiative van The Estée Lauder Companies. Doel van dit initiatief: meer bewustwording rondom borstgezondheid creëren.


Quinty Trustfull (ambassadeur Stichting Pink Ribbon), Fabienne de Vries, Franck Besnard (Managing Director Estée Lauder Companies Benelux) en Bouwdewijn Oranje (Stadsdeelvoorzitter Amsterdam) hebben de ambtswoning in het roze gezet.
Sinds 2000 zet The Estée Lauder Companies met haar Global Landmarks Illumination Initative talrijke iconische gebouwen in het roze; denk hierbij aan de National Library of Australia in Canberra, het Taj Mahal Paleis in India, de Tokyo Tower in Japan en het Empire State Building in New York. In Nederland is o.a. gekozen voor de Beurs van Berlage, het Stedelijk Museum, het Eye Filmmuseum en het Koninklijk Theater Carré.

In het roze uitgelichte monumenten zijn in de loop der tijd veranderd in symbolen van hoop; met het doel om vrouwen te inspireren om een mammogram te laten maken of om meer informatie over borstgezondheid op te zoeken.

Wat in 2000 begon met een handjevol iconische gebouwen is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde happening. In 2011 is er zelfs een Guinness World Record gevestigd in de categorie: "Most Landmarks Illuminated for a Cause in 24 Hours”. Dit ging toen om 38 historische gebouwen.

Naast bewustwording wordt er deze maand ook geld ingezameld voor borstkankeronderzoek; dit middels de verkoop van de Pink Ribbon producten van The Estée Lauder Companies. Een gedeelte van de opbrengst hiervan gaat naar de internationale Breast Cancer Research Foundation (BCRF). Daarnaast organiseert The Estée Lauder Companies Benelux op 11 oktober a.s. The House of Beauty, een beauty evenement in de Amsterdamse Beurs van Berlage. De gehele opbrengst van dit event gaat naar Stichting Pink Ribbon, die de donatie gaat inzetten voor wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker bij jonge vrouwen (<45 jaar).