Startsein borstkankermaand met onthulling Pink Ribbon Magazine

Maandagmiddag 26 september is in het Amsterdamse Lloyd Hotel het startsein voor Oktober Borstkankermaand gegeven. Het nieuwe campagnethema is geïntroduceerd (OverLeven met borstkanker). Met de nieuwe campagne wil Pink Ribbon aandacht vragen voor een maatschappelijk en persoonlijk probleem dat tot nu toe onderbelicht is gebleven: het feit dat het leven voor borstkankerpatiënten en hun omgeving na de behandeling vaak dramatisch verandert. Ook is Pink Ribbon Magazine 2016 officieel onthuld en is de nieuwe Pink Ribbon Armband gelanceerd.


Met de Overleven campagne wil Pink Ribbon de impact (van de behandeling) van borstkanker zichtbaar maken. En aandacht vragen voor de noodzaak van méér onderzoek naar een betere behandeling. Zodat de gevolgen en de langetermijneffecten van de behandeling van borstkanker kunnen worden geminimaliseerd.

De ziekte overleven voelt in veel gevallen niet zo
1 op de 7 vrouwen krijgt borstkanker en dagelijks overlijden er in Nederland 9 mensen aan de gevolgen van borstkanker. Cijfers die er niet om liegen. Gelukkig nemen de overlevingskansen toe. Dat de behandeling van borstkanker veelal blijvende gevolgen heeft, en impact heeft op de kwaliteit van leven, is echter tot nu toe onderbelicht gebleven. Gevolgen die doorgaans niet direct zichtbaar zijn, maar die een grote invloed hebben op het dagelijks leven van patiënten en hun omgeving. Zoals bijvoorbeeld de vergrote kans op hart- en vaatziekten, onvruchtbaarheid, een lichaam zonder borsten, extreme vermoeidheid…
Want veel patiënten mogen dan volgens de medische standaard de ziekte hebben overleefd… in veel gevallen voelt dat niet zo. Pink Ribbon laat met de Overleven campagne juist díe kant van de medaille zien.

Zodra je haar weer groeit, ben je weer beter
We leven in een maatschappij waarin we het liefst gezonde mensen zien. Als de ziekte niet meer zichtbaar is, reageert de omgeving opgelucht. De perceptie is dat zodra je haar weer groeit na een zware chemo, de patiënt aan de beterende hand is. De ziekte is onzichtbaar en bestaat niet meer. Met het nieuwe campagnethema willen we óók laten zien dat de gevolgen van borstkanker niet verdwenen zijn na het afronden van de behandelingen.

Pink Ribbon Magazine
Het nieuwe Pink Ribbon Ribbon Magazine - gemaakt door de makers van VROUW - staat in het teken van OverLeven met borstkanker. Op de cover staan Susanne Dijksterhuis en Marcia Hendrikx, 2 vrouwen die allebei borstkanker hebben gehad.
In het 148 pagina’s tellende magazine vind je 48 inspirerende en ontroerende items: interviews, columns, portretten en reportages over liefde, moed en hoop. Maar er staat ook een indringende reportage in over 3 vrouwen die weten dat ze uiteindelijk niet zullen overleven.
Het Pink Ribbon Magazine is vanaf 27 september te koop en kost € 5,95; meer dan de helft van de netto-opbrengst komt ten goede aan borstkankeronderzoek.
Kijk op www.pinkribbon.nl/magazine voor meer informatie.

Pink Ribbon Armband
In 10 jaar tijd groeide de Pink Ribbon Armband uit tot een mode-icoontje dat méér borstkankeronderzoek mogelijk maakte. De Armband bestaat dit jaar uit een viertal armbandjes die zowel samen als los kunnen worden gedragen. Het ontwerp sluit aan op de laatste modetrends en bevat subtiele verwijzingen naar Pink Ribbon.
De Pink Ribbon Armband 2016 kost € 9,99. Hiervan wordt € 4,26 gedoneerd aan Pink Ribbon ter financiering van borstkankeronderzoek. De Armband is te koop vanaf 27 september; onder andere bij Bruna, C&A, DA, D.I.O. drogist, Hunkemöller en Shoeby. Of bestel 'm in de webshop. Op www.pinkribbon.nl/armband vind je alle verkoopadressen.