Geschiedenis van Pink Ribbon

In 2003 is Stichting Pink Ribbon opgericht door Borstkankervereniging Nederland (BVN) in samenwerking met Estée Lauder en The American Women’s Club in Den Haag als fondsenwervend orgaan van de Borstkankervereniging Nederland. In 2007 heeft Stichting Pink Ribbon zich verzelfstandigd en werkt sindsdien niet langer meer onder de vleugels van BVN.

Stichting Pink Ribbon is een fondsenwervende organisatie die projecten en onderzoeken op het gebied van borstkanker financiert. Pink Ribbon financiert projecten en onderzoeken op het gebied van behandeling, nazorg en langetermijneffecten van borstkanker. Met als doel een beter en langer leven voor de borstkankerpatiënt.

Het roze lintje

De geschiedenis van het roze lintje begint met een samenwerking tussen Evelyn H. Lauder, Senior Corporate Vice President van The Estée Lauder Companies en Alexandra Penney, destijds de hoofdredacteur van Self Magazine. Alexandra wilde een roze lint op de cover van een special over borstkanker plakken, maar dat was veel te duur. Daarop bood Evelyn aan om de roze linten te verspreiden via alle Estée Lauder verkooppunten, gratis en zonder voorwaarden. De Pink Ribbon was een feit.

Stichting Pink Ribbon heeft het roze lintje en de naam Pink Ribbon in de Benelux als merk geregistreerd en vraagt hiermee aandacht voor borstkanker. Dat doen wij samen met zowel bedrijven als particulieren. Met die bedrijven en particulieren worden afspraken gemaakt over het gebruik van onze naam en logo’s en de hoogte van de donatie. Stichting Pink Ribbon weet zo in samenwerking met al haar partners en vele particulieren, het roze lintje en de naam Pink Ribbon bekendheid te geven. Oktober is de internationale borstkankermaand waarin veel acties zijn waarmee geld opgehaald wordt voor meer onderzoek en projecten.

Borstkankervereniging Nederland
Lees meer over het werk dat Borstkankervereniging Nederland doet.